VISITEU LA NOVA PÀGINA WEB

Els primers anys 1943-1962

L’Institut Montserrat va néixer el 1941 i s'allotjà, durant els seus primers anys de vida, en una casa modernista del carrer de Balmes, cantonada Diagonal. Era, en aquests inicis, un institut femení i petit que el 1948 s'instal·là definitivament al carrer de Copèrnic, en una torre rehabilitada especialment per allotjar-lo i similar, per les dimensions i l'estil, a qualsevol dels xalets unifamiliars que abundaven llavors a la part alta de Barcelona.

L'Institut anava creixent i l'edifici es feia petit; el 1960 es va ampliar amb la construcció d'un pavelló annex amb sis aules; tanmateix el centre continuava sense poder absorbir l'alumnat que hi sol·licitava plaça i així, el 1965 es va enderrocar la torre i es va iniciar la construcció d'un nou edifici (l'actual), que es va inaugurar l'octubre de 1968. El Montserrat, que havia nascut amb 16 alumnes, s'havia convertit en un dels instituts grans de Barcelona: l'any 1970 la seva població era ja de 1120 alumnes.
Malgrat tots aquests canvis, l'institut havia conservat el jardí de la torre, un magnífic espai verd, poblat amb una gran varietats d'espècies vegetals, que sempre ha estat, i continua sent, molt valorat i estimat per tothom per les seves dimensions, per la seva bellesa i la seva singularitat, amagat enmig d'una zona bulliciosa i densament poblada de la ciutat.
A partir del curs 1978-79 el Montserrat es va convertir en un institut mixt i va anar incorporant tots els canvis (introducció del català, representació estudiantil en els òrgans de gestió...) inherents a l'orientació democràtica i moderna que havia anat adoptant, d'acord amb els nous temps.
D'ençà del 1980 s'han anat introduint tot un seguit d'innovacions i millores: construcció d'una biblioteca i d'una sala d'actes, instal·lació de dues aules d'informàtica i dues de tecnologia, construcció d'un menjador per l'alumnat, adequació d'espais com a aules de música i d'audiovisuals, ampliació de les pistes esportives...